sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Yks pala viel!

Söin jo eilen hirveesti Hennan valmistujaisjuhlissa kakkuja ja olimme sopineet ystävien kanssa, että tänä sunnuntaina pidettäisiin kakkujuhlat. Kakkua riitti reilusti ja kaikki tulivat nopeasti täyteen paitsi minä. Kuuluisat sanani olivat tänään '' yks pala viel!''. Mä rakastan kakkuja niin paljon, paitsi mä vihaan kuivakakkui ja täytekakkui. 




Pluus ostin aivan ihanat kengät ja tein upeen kukkakruunun, mihin oon rakastunut. Samoin ne kengät on kans ihanat. Heh nekin on alennuksista. 90 prossan alennukset on ehk paras asia, mitä voi olla. 




Olen ensimmäisissä postauksissani kertonut, että omistan puhevian, minkä takia olen käynnyt starttiluokan ja käyn alempaa astetta, mitä minun ikäiseni käyvät. Tänään keskustelin äitini kanssa entisestä englannin opettajastani, joka oli 3 vuoden ajan luullut, että omistan lukihäiriön. Sain joka kerta väitellä, mutta totuus meni kuuroille korville. No äitini oli aiemmin aina sanonut, että omistan puhevian. Nyt hän tokaisi, että enhän mä omista mitään sellaista vaan Dysfasian. Suomeksi siis dysfasia on puheen tuottamis häiriö ja puheen ymmärtämis häiriö. Dysfasiaa voi luokitella erillaisiin tasoihin. En tiedä itse, minkälaisella tasolla olen. Tää järkytti mua, koska sain kuulla tästä dysfasiasta vasta nytten enkä lainkaan aikasin. Tää Dysfasia on ehkä vaikeuttanut mun elämään niin, että opin myöhään vasta puhumaan ja kuulemma hyvin epäselvästi ja todella nopeasti. Minua kiusattiin jo tarhaassa siitä ja joskus minua vanhempana on kiusoiteltu siitä. Kävin dysfasia takia puheterapeuteilla. Jouduin käymään starttiluokan ja jotenki häpeän sitä vieläkin, vaikka se on ihan normaalia. Minulle usein nauretaan tai huomautellaan joskus hieman ilkeästi, kun lausun jonkin sanan väärin. esim. facebook sanan sanon usein V-kirjaimella enkä F-kirjaimella. Koetan joskus välttää erillaisten kielten puhumisen, koska en osaa lausua sanoja oikein. Saatan joskus innostaessa alkaa puhua hyvin nopeasti eikä siitä saa Erkikään selvää. Tää on sellainen asia, minkä kanssa mun on ollut pakko oppia. Kuulemma sitä ei niin usein enään huomakkaan, että omistan sellaisen. Joskus kuitenkin unohdan tämän, mutta jossain välissä muistan sen kuitenkin. En kuitenkaan anna sen nykyään niin paljon asian vaikuittaa, kuin silloin nuorempana. Jos se on jonkun ongelma, niin se on toisen ongelma ei minun.


Nyt tälläinen hieno puheenaiheen vaihto. Ketkä ovat tulossa Desuconiin? En ole kyllä suunnitellut, mitä cosseja käytän. Varmaan lähi aikoina kerron, mitkä cossit laitan coniin. Saa tulla tervehtimään :). 

2 kommenttia:

  1. Eksyin tänne Pietun blogin kautta ja luin mm. tän postauksen.

    Mua on kiusattu aika rankasti koko elämäni ajan "puheviasta", en osaa sanoa R:ää enkä L:llää kunnolla. Kävin koko ala-asteen ja satunnaisia kertoja sen jälkeen puheterapiassa ja mikään niistä ei auttanut. Noin 4-5 vuotta sitten mulle kerrottiin, että mulla on tuo sama dysfasia mutta sitä ei selitetty kunnolla ja sittemmin oon sen unohtanut.

    Nyt kun luin tän, niin muistin kokonaan ton termin ja sain siitä tietoakin joten kiitoksia. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, tulin tosta kommentista super iloiseksi :DD ihanaa, että musta oli apua ja ihanaa kun joku muuki tulee kertomaan kokemuksestaan mulle, koska harvoin tapaa ihmisiä keillä on dysfasia :))

      Poista